Maak van privacy prioriteit: klanten behouden en reputatie beschermen

Met de toename van persoonsgegevens die online worden gedeeld, betekent het dat privacy een belangrijk en actueel thema is. Goed dus om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. In dit artikel bespreken we verschillende trends en ontwikkelingen die in de toekomst een impact kunnen hebben op de privacy van jouw bedrijf én je klanten.

Toenemende regelgeving op het gebied van privacy

Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 zijn er verschillende wet- en regelgevingen opgesteld met betrekking tot privacy. Zo wordt er in Europa momenteel gewerkt aan de nieuwe ePrivacy-verordening die betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens in alle elektronische communicatie. Als bedrijf is het goed om je bewust te zijn van deze regelgevingen en deze goed na te leven om hoge boetes te voorkomen.

Die kunnen al snel aardig in de papieren lopen, zoals dit boete overzicht van de Autoriteit Persoonsgegevens duidelijk laat zien.

 

Nieuwe technologieën en de invloed op privacy

Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, blockchain en het Internet of Things bieden talloze voordelen voor je organisatie. Voorop lopen is natuurlijk te gek, of  soms zelfs noodzakelijk om als organisatie te kunnen overleven in een competitieve markt.  Maar nieuwe mogelijkheden brengen ook nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy. 

Zo zorgen de steeds slimmer wordende algoritmes ervoor dat het steeds lastiger wordt om onderscheid te maken tussen persoonsgegevens en niet-persoonsgegevens. En wat loopt er eigenlijk door welke tool heen? Waar stáát die data? Waar wordt het precies voor gebruikt? Het is daarom van belang dat je nadenkt over hoe je innovatieve technologie kunt inzetten zonder de privacy van je klanten in gevaar te brengen.

Een bekend voorbeeld van de risico’s van nieuwe technologieën op privacy, is de zaak van Cambridge Analytica. Het bedrijf maakte gebruik van Facebook-gegevens om kiezersprofielen te creëren en gerichte politieke advertenties te sturen. Dit leidde tot schending van de privacy van miljoenen Facebook-gebruikers en leidde, terecht, tot wereldwijde verontwaardiging.

 

Veranderende gebruikersbehoeften op het gebied van privacy

Ook je klanten zijn zich steeds meer bewust van hun privacy. Ze hebben steeds hogere verwachtingen van je bedrijf als het gaat om de bescherming van hun gegevens. Het is daarom belangrijk om rekening te houden met deze veranderende behoeften en het privacybeleid hierop te blijven aanpassen. Bedrijven die hun privacybeleid serieus nemen en een goede reputatie hebben op dit gebied, hebben écht een streepje voor op hun concurrenten.

De veranderende gebruikersbehoeften op het gebied van privacy is duidelijk zichtbaar aan de opmars van allerlei privacyvriendelijke alternatieven voor populaire diensten, zoals zoekmachines en e-maildiensten. Start-ups zoals DuckDuckGo en ProtonMail richten zich op gebruikers waarde hechten aan hun privacy en laten een onstuitbare groei zien.

Privacy by design: van concept naar praktijk

Privacy by design is een concept waarbij privacy vanaf het begin van het ontwerpproces van een product of dienst wordt meegenomen. Door privacy in het ontwerp van producten en diensten op te nemen, kunnen bedrijven risico’s op het gebied van privacy verminderen. Dit kan variëren van het minimaliseren van de hoeveelheid gegevens die worden verzameld, tot het implementeren van meer geavanceerde beveiligingsmaatregelen.

Een bekend Nederlands voorbeeld van privacy by design is de OV-chipkaart. Zo worden reisgegevens niet op de kaart zelf opgeslagen, maar op een centrale server. Op deze manier wordt voorkomen dat reisgegevens in verkeerde handen vallen als een kaart bijvoorbeeld gestolen wordt. Bovendien zijn reisgegevens alleen toegankelijk voor geautoriseerde partijen, zoals vervoerders en OV-chipkaartservicepunten. Zo worden de privacy van de gebruiker en de veiligheid van de gegevens gewaarborgd.

Praktische tips en adviezen 

Om de privacy van jouw klanten nog beter te beschermen een aantal concrete aanbevelingen, waar je vandaag al mee aan de slag kunt:

  • Zorg voor een transparant en duidelijk privacybeleid dat voldoet aan de regelgeving

  • Minimaliseer de hoeveelheid persoonsgegevens die je verzamelt

  • Implementeer geavanceerde beveiligingsmaatregelen zoals encryptie en tweestapsverificatie

  • Geef je klanten de mogelijkheid om hun persoonsgegevens in te zien, te wijzigen en te verwijderen

  • Train medewerkers op het gebied van privacy en maak privacybewustzijn onderdeel van je bedrijfscultuur

Kansen

Je ziet het al: op het domein privacy hoef je je nooit te vervelen. De ontwikkelingen gaan snel, zowel technisch als juridisch. Ook je klant gaat meer en meer van je verwachten op het gebied van een correcte omgang met persoonsgegevens. Daarin liggen, zoals we hebben gezien, ook mooie kansen: bedrijven die voorop lopen kunnen zich positief onderscheiden in het werkveld. 

 
Vorige
Vorige

Master je backup proces!

Volgende
Volgende

Van InTECHrity naar MnP: maak kennis met Mariëlle, Rudi en Mike