5 mei, 2014 · Jeroen Molenaar Informatiebeveiliging en continue kwaliteitsverbetering

Steve Pit over Molenaar& Plasman Solutions

Voiceworks over Molenaar&Plasman Solutions

Steve Pit
COO
Voiceworks

“In de opzet- en implementatiefase zijn de medewerkers van Voiceworks actief betrokken. Dit heeft gezorgd voor een grote mate van bewustwording en draagvlak binnen de organisatie"

Voiceworks, totaalleverancier van zakelijke data-, mobiele en vaste telefonieoplossingen, is sinds maart 2014, ISO 9001 en ISO 27001 gecertificeerd. Het behalen van het ISO 9001 certificaat is onderdeel van de voortdurende kwaliteitsverbetering van het bedrijf en een belangrijke stap in de verdere professionalisering.

Met het ISO 27001 Information Security Management System (ISMS) certificaat garandeert Voiceworks haar klanten dat hun gegevens en die van hun eindklanten in hoge mate beschermd worden. Voiceworks behoort hiermee tot een select aantal telecomaanbieders in Nederland die het ISO 27001-certificaat behaald heeft voor de gehele organisatie. 

MnP Solutions heeft in de opzet- en implementatiefase van beide managementsystemen de organisatie succesvol begeleid naar de externe certificering. In de begeleiding stond input en betrokkenheid van de Voiceworks medewerkers centraal en dit heeft bijgedragen aan een groot draagvlak voor kwaliteitsverbetering en informatiebeveiliging binnen de organisatie.

ISO9001

De ISO 9001-certificering toont aan dat Voiceworks een kwaliteitsmanagementsysteem heeft ingericht dat zorgt voor een consistente dienstverlening die voldoet aan wet- en regelgeving en de behoeften van klanten. ISO 9001 stelt de normen voor het kwaliteitsmanagementsysteem dat gericht is op het voldoen aan de eisen van de klant en het verhogen van de klanttevredenheid.

Voordelen

Certificatie-instelling DNV GL houdt met het ISO 9001-certificaat een officiële vinger aan de pols en Voiceworks heeft hiermee duidelijk inzicht in de kwaliteitsniveaus en uniformere manier van werken op de verschillende afdelingen.

Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks: ‘Door middel van het ISO-certificeringproces zijn we in staat onze volledige organisatie op een objectieve manier onder de loep te nemen. We bestaan dit jaar 9 jaar en zijn flink gegroeid. We vonden het tijd worden om processen formeel vast te leggen voor een hogere uniformiteit en daarmee een verbetering in de kwaliteit van onze dienstverlening.’

Steve Pit, COO van Voiceworks en begeleider van het ISO-traject, vult aan: ‘Door het nadenken over processen hebben we direct diverse efficiency- en kwaliteitsverbetering slagen gemaakt, zoals de implementatie van een kennisdelingsplatform, service level agreements voor onze diensten en efficiencyslagen in het orderproces. Daarnaast hebben wij voor elk proces duidelijke KPI’s in kaart gebracht waar periodiek op wordt gemeten. Dit stelt ons in staat continue verbeteringen door te voeren op onze dienstverlening.’

ISO27001

Met de ISO 27001-certificering bewijst Voiceworks dat zijn werkwijze voldoet aan de hoogste internationale veiligheidsnormen. De informatiebeveiliging geldt voor alle processen, systemen en diensten van het bedrijf. Met dit certificaat zijn veiligheidszaken, zoals het toegangsbeleid en de rechtenstructuur in bijvoorbeeld Operator Online, de intelligente webtool van Voiceworks, aangescherpt.

Volledige organisatie gecertificeerd

Voiceworks heeft zijn volledige organisatie laten certificeren, wat uniek is. ‘Vaak zie je dat bedrijven een specifiek onderdeel van hun organisatie laten certificeren, bijvoorbeeld enkel het datacenter. Het voordeel van een volledige certificering is dat wij met al onze systemen, processen en diensten voldoen aan de gestelde voorwaarden. Hiermee geven wij het signaal af dat we veiligheid hoog in het vaandel hebben’, aldus Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks.

Continu proces

De ISO 27001-norm ziet niet alleen toe op de inrichting van processen en procedures rondom informatiebeveiliging, maar ook op de naleving, controle, toetsing en permanente verbetering ervan. Nijhuis: ‘Informatiebeveiliging is een continu proces. We willen blijven garanderen dat klantgegevens bij ons een veilig onderkomen hebben. Bewaking en kwaliteitsverbetering van de informatiebeveiliging is dan ook een speerpunt in onze organisatie.’ Steve Pit, COO van Voiceworks, begeleidde het ISO-traject en benadrukt dat het bedrijf met dit certificaat op zak niet klaar is: ‘We zijn doorlopend bezig met de verbetering van onze dienstverlening. Dit komt tot uiting in de introductie van Operationeel Accountmanagement en de investeringen in het core netwerk.’

Productie van Ivisueel 2014.