7 juli, 2015 · Jeroen Molenaar 4 dingen die je moet weten over de nieuwe ISO 9001 en ISO 14001

In oktober 2015 veranderen beide normen. Hierbij worden grote veranderingen doorgevoerd, met gevolgen voor huidige en toekomstige gebruikers van beide normen. 4 dingen die je moet weten over de aankomende veranderingen.

Lees verder

28 november, 2014 · Rene Plasman Kunst van het aanbesteden

Succesvolle aanbestedingen geven energie! Samen met mede-ondernemers bouwen aan nieuwe opdrachten, groei en de perfecte invulling. Invulling van de aanbesteding zelf, maar vooral ook de invulling van de opdracht als de aanbesteding succesvol tot een opdracht heeft geleid. Mooie projecten die véél voldoening geven aan zowel onze klanten als onszelf.

Maar de grote vraag is hoe kom je tot een succesvolle aanbesteding? Vanzelfsprekend blijft het slagen voor een aanbesteding een kans. Immers je behoort niet te weten welke prijzen en invulling de concurrenten geven aan de aanbesteding. Maar deze slagingskans is wel te vergroten met enkele handige en praktische tips.

Lees verder

18 augustus, 2014 · Rene Plasman “Verbetering door samenwerking, het is eigenlijk heel simpel”

De beste dienst leveren en tóch een ontevreden klant hebben. Tóch een klantrelatie die onder druk staat. Het klinkt raar, maar het kan. We gaan er vanuit dat een klant op zoek is naar de beste dienstverlening voor een eerlijke prijs. Maar wat als hele andere verwachtingen wellicht meer invloed hebben op de mate van tevredenheid dan de dienstverlening op zich?

Lees verder

1 februari, 2013 · Rene Plasman Kosten door slechte kwaliteit, Cost of Poor Quality.

Er zijn maar weinig ondernemers en organisaties die ontevreden klanten nastreven en die trots zijn op het leveren en van een kwalitatief slecht product of dienst. Nee, veelal staat de klant voorop, en is het leveren van de gewenste kwaliteit een van de belangrijkste doelen. Tot zover niets vreemds.

Lees verder

8 november, 2012 · Jeroen Molenaar Servicegraad: hoe vaak verkoop je nee?

Het begrip servicegraad is voor veel ondernemers niet een alledaags begrip. Natuurlijk weten we allemaal wat het betekent, maar de servicegraad als stuurmiddel in de organisatie, nee dat gebruiken we vaak niet. Zonde, want het geeft op meerdere manieren een hoop inzicht in de (proces)prestaties. En laat dat nu juist een mooi vertrekpunt zijn om je bedrijf nog rendabeler te maken.

Lees verder

23 oktober, 2012 · Jeroen Molenaar Werkkapitaal verbeteren loont

Cash is king is een veelgehoorde term onder ondernemers. En in het huidige economische klimaat ligt de cashpositie bij de meeste ondernemingen dan ook onder een vergrootglas. Al was het alleen maar om die broodnodige banklening voor die gewenste investering te krijgen. Het verbeteren van het werkkapitaal is een voor de hand liggende aanpak om middelen zo goed mogelijk in te zetten en liquiditeit vrij te maken. Maar hoe doe je dat op een slimme manier?

Lees verder

28 november, 2010 · Jeroen Molenaar Lean overheid

“Bezuinigen, bezuinigen, laten ze zelf maar eens bezuinigen!” Met deze beroemde kreet waren de typetjes Jacobse en van Es van het duo van Kooten en de Bie in de jaren 80 van de vorige eeuw razend populair. Met de komst van het nieuwe kabinet, lijkt de kreet weer helemaal actueel te zijn.
Niet alleen de burger gaat de voorgenomen bezuinigingen voelen, maar ook de overheid zal flink gekort worden op haar inkomsten. De overheid zal dus, meer met minder moeten gaan doen. Maar hoe pak je zoiets aan, waar begin je en bovenal, welke besparing levert het daadwerkelijk op?

Lees verder

17 augustus, 2010 · Rene Plasman Tools en Technieken

Bij het verkrijgen van Inzicht en Verbetering worden verschillende begrippen en termen gebruikt. Sommige spreken voor zich, andere zijn moeilijker te plaatsen. Op geheel eigen wijze hebben wij deze begrippen kort uitgelegd en verduidelijkt. Maar aangezien er altijd “Ruimte voor Verbetering” is, staan we open voor toevoegingen, aanpassingen, opmerkingen en nieuw uit te leggen begrippen. Heeft u suggesties of ideeën voor nieuwe begrippen, laat dan een bericht achter onderaan de pagina, of stuur ons een e-mail.

Lees verder

13 juli, 2010 · Jeroen Molenaar Van procesbeschrijving naar procesverbetering

Amsterdam maakt zich vandaag op voor de huldiging van het Nederlands voetbalelftal. Na een succesvol WK, verwacht Amsterdam de komst van bijna een miljoen mensen naar de hoofdstad, om de spelers toe te juichen. Een hele operatie voor de stad, die zelf uit 767 duizend inwoners bestaat. Het is dan ook alleen mogelijk om de mensenmassa in goede banen te leiden, door de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen.

Lees verder

4 juni, 2010 · Rene Plasman Hoe mean is Lean?

Lean of Lean Manufacturing, zoals het algemeen bekend staat, is een managementfilosofie die zich richt op het elimineren van verspillingen. Hiermee ontstaat een “slanke productie”, die idealiter slechts de activiteiten uitvoert die werkelijk waarde opleveren voor de klant. Lean onderscheidt hierbij acht verschillende verspillingen (the eight wastes of Lean):

Lees verder

Pagina's: 12»